مرلو- پونتی و شکل واره تن
نویسندگان
چکیده مقاله:
بدن بهعنوان آنچه همواره با من است و خودِ من، از مهمترین بحثهای تاریخ فلسفه بوده و نگاههای متعددی را برتابیده است. موریس مرلو- پونتی فرانسوی که از فلاسفه معاصر پدیدارشناس و اصالت وجودی (اگزیستانسیال) است، نیز از قاعده کلی مستثنی نبوده و شاید حتی بیش ازهر فیلسوف دیگری به بحث بدن پرداخته و آن را موردتوجه خاصی قرار داده است. بدنی که او شرح میدهد، کاملاً متفاوت از تفاسیر گذشته بدن است و لذا از آن بهعنوان تَن یاد میشود. ازآنجاکه این فیلسوف و چشماندازش به جهان آنگونه که میبایست در ایران شناختهشده نیست، در این مقاله کوشش میگردد تا با روشی تحلیلی – تفسیری و نگاهی به چشمانداز گذشته بدن، همچنین بررسی آرای مرلو – پونتی از آن و تأثیر و تأثرات میان آرای مرلو- پونتی و عقاید گذشتگان طرحی را که وی از تن آدمی میریزد، روشن گرداند. درنتیجه نشان داده خواهد شد آنچه به نظریه تن معروف است و آنچه مرلو- پونتی آن میخواند، تنی آگاه است که خلق (body schema) تن را شکلواره و خوانش آثار هنری بر بستر آن روی میدهد.
منابع مشابه
مرلو – پونتی و تناقض مسیحیت
از نظر مرلو- پونتی ما در متون مسیحی و عملکرد مسیحیت در طول تاریخ با نوعی تناقض مواجهیم؛ مسیحیت گاهی به آرمانهای بشری خدمت کرده است و گاهی خیانت. این تناقض در نمود بیرونی مسیحیت، ریشه در ذات درونی آن دارد یعنی اعتقاد به یک خدای درونی (خدای پدر) و یک خدای بیرونی (خدای پسر). ایمان به خدای پدر به معنای تسلیم در برابر ارادهی او و راضی شدن به وضع موجود است. انسانی که دارای چنین ایمانی است عالم را ج...
متن کاملمرلو – پونتی و تناقض مسیحیت
از نظر مرلو- پونتی ما در متون مسیحی و عملکرد مسیحیت در طول تاریخ با نوعی تناقض مواجهیم؛ مسیحیت گاهی به آرمان های بشری خدمت کرده است و گاهی خیانت. این تناقض در نمود بیرونی مسیحیت، ریشه در ذات درونی آن دارد یعنی اعتقاد به یک خدای درونی (خدای پدر) و یک خدای بیرونی (خدای پسر). ایمان به خدای پدر به معنای تسلیم در برابر اراده ی او و راضی شدن به وضع موجود است. انسانی که دارای چنین ایمانی است عالم را ج...
متن کاملتحلیل تطبیقی ادراک بدنمند نزد ملاصدرا و موریس مرلو-پونتی
در سپهر اندیشه، چه شرقی و چه غربی، ادراک و اندیشه بیشتر بر نفس و عقل محمول بوده و در این میان جسم همواره مورد کملطفی یا غفلت واقع شده است. ملاصدرا با نظریه حرکت جوهری و مرلو-پونتی با پدیدارشناسی ادراک هر کدام نقش مهم و تعیینکنندهای برای بدنمندی در فاهمه و ادراک قائل شدهاند. حدوث جسمانی برای صدرا اولین گام در شکلگیری شناخت است (جسمانیة ...
متن کاملخوانش فرایند ادراک در شبیه خوانی؛ با تکیه بر نظریه پدیدارشناسانه مرلو-پونتی
مرلوـپونتی در روش فلسفی خود با منشی آشتیجویانه میان رویکردهای عقلگرایانه و تجربهگرایانه و طرح پدیدارشناسی به عنوان «مسیر سوم»، مفاهیمی را به عنوان مبانی نظریهاش طرح میکند که با بهرهگیری از آنها میتوان به گستره پژوهشی مرتبط با جنبههای تجربی و ادراکی گونههای نمایش فرهنگی ایرانی وسعت بخشید. فرضیه فراگیر مقاله حاضر این است که در بررسی فرایند ادراک در شبیهخوانی میتوان از برخی مفاهیم کلید...
متن کاملبدن زیسته مرلو پونتی و جایگاه بدن در فلسفه تَرا بشریت
مرلو پونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی به دنبال نظریات پدیدارشناسان پیش از خود در باب ادراک آدمی، زیست کردن و بودن در جهان را مهمترین راه ادراک انسان دانست. مرلو پونتی با استفاده از اصطلاح «بدن- زیسته» از درهمتنیدگی بدن انسان و جهان پیرامون سخن گفت. یکی از نظریههای فلسفی که میتواند رگههایی از نظریات مرلو پونتی را در آن جستوجو کرد، فلسفۀ «تَرا بشری» است. مقاله حاضر به بیان این موضوع میپرداز...
متن کاملبدن و حواس در رسانه های نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلو - پونتی
سدهها آثار هنری در درون حوزههایی متعین و مشخص همچون نقاشی و مجسمه تقسیمبندی میشدند، و هر یک از این حوزهها به عنوان رسانهای خاص قلمرو خود را معین میکردند. اما، از دهه 1960م به بعد با کمرنگ شدن مرز هنر و ناهنر، و همچنین با قوّت گرفتن احتمال در نظر گرفته شدن ابژۀ هنری همچون ابژهای روزمره، قلمرو رسانهها دچار دگرگونی شد. در این دوران، خاستگاه «ابژه هنری/ روزمره» نه در خود ابژه بلکه در تج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 7
صفحات 5- 18
تاریخ انتشار 2012-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023